close

tasarım

3 Boyutlu Tekstil Manipülasyon Tablo ÇalışmalarıÖğrenci Çalışmaları

3 Boyutlu Tekstil Manipülasyon Çalışmaları

Üç Boyutlu Tasarım
Üç Boyutlu Tasarım

Manipülasyon: Sanatsal anlamda kullanılan maddeye çeşitli işlemler uygulayarak ve eklentilerle yeniden tasarlamak anlamına gelmektedir.

Üç Boyutlu Tasarım
Üç Boyutlu Tasarım

Derste öğrencilere çeşitli kumaş ve aksesuarları kullanarak 3 boyutlu tablo yapmaları amaçlanmıştır. Bu sayede farklı kumaşları inceleme fırsatı yakalamış ve sonuçlarını görmüştür. Bunları 3 boyutlu yapabilirliğini deneyimlenmiştir. Farklı tekstil manipülasyon tekniklerinden uygun olanı seçebilme becerisi öğrencilerin farklı tasarımlar yapmalarına ve sanatsal kimliklerinin ortaya çıkmasına yardımcı olmuştur.   Aynı zamanda farklı dikiş tekniklerini kullanma becerisi ve renklerin birbirine etkisini görebilme algısını geliştirmiştir.

Üç Boyutlu Tasarım
Üç Boyutlu Tasarım

 

Üç Boyutlu Tasarım
Üç Boyutlu Tasarım

 

Devamı...
Büzgü DrapeDrapajDrape

Büzgü Drape

Büzgü drape yapılışı

Büzgü drape için şifon kumaş mankenin sol tarafına yapılmaya başlanır. Kumaşın payı içe katlanarak pervazın kenarından iğnelenir.

Bunun için önce toplu iğne ile büzgü yapılır.

Büzgü- toplu igene
Büzgü- toplu igene

Ø Büzülen yerler toplu iğne ile sağdan sola tutturulur.

 

büzgü
büzgü

Ø Belirli aralıkla aynı hizada ikinci büzgü yapılır. Bu işlemde kumaş gerdirilerek iğnelenir. Eğer kumaş gerdirilmez ise büzgüler pot pot olur.

büzgü- gerdirme
büzgü- gerdirme

 

Ø Büzgü drapeler yukardan aşağıya aynı hizada olmasına dikkat edilir.

drape-büzgü
drape-büzgü

Ø Büzgüler şeffaf misina (hayalet) iplik ile 3-4 cm aralıkla nokta dikişi yapılır.

misina-iplik
misina-iplik
nokta-dikis
nokta-dikiş

Ø Drapelerin bitiş yerlerine ‘Z’ teğeli yapılır. Kumaşların fazlası kesilir.

Z teyel
Z teyel
Büzgü-drape
Büzgü-drape
Büzgü-Drape
Büzgü-Drape
Devamı...
Model ÇizimleriÜst Grup (Bluz, Elbise, Ceket, Kaban) Çizimleri

Bluz, Elbise, Ceket, Kaban, Mont (Üst Grup) Model Çizimleri

volanlı bluz
bağlamalı bluz

Günümüz teknolojik çağı yaşamaktadır. Elde yaptığımız uygulamaların hemen her şeyi bilgisayarda yapmaktayız (kalıp hazırlama, model çizmek vs.). Tabi her şeyi yapmamız imkansızdır. Örneğin drapeli bir modelin kalıbını bilgisayar yerine elde yapmak daha kolaydır. Elde kalıp hazırlarken gerçek boyutları görüp, kumaşın efektini çok rahat görebiliriz. Bu işlemi bilgisayar ekranında daha zor olmaktadır.



Elde model çizimleri yaparken kalemin hareketini asla bilgisayarda yakalamayız. Buna rağmen bilgisayar kullanmak çok daha zevklidir. Çünkü hedefe kısa zamanda ulaşılıp, kolay efektler, desenler, renkler ve çizimler yapılabilmektedir.

Devamı...
Drape

Drape Öğrenme Süreci

Son yıllarda drapeli giysilerin yapılışlarını merak etmekteydim. Drapaj ile ilgili pek çok konuyu özümsemiştim. Fakat  drape teknikleri ile ilgili bazı noktalarda kendimi yetersiz bulmaktaydım.

“I. Uluslararası Antalya Moda ve Tekstil Tasarım Bienali” de Sayın Vural Gökçaylı ile tanışma fırsatını buldum. Sanat eseri değerindeki çalışmalarını hayran kaldım. Akabinde haftada bir gün olmak üzere  Vural Gükçaylı’nın atölyesinde 4,5 ay süresince staj yaptım. Öğrenmenin ne sınırı ne de yaşı olmadığını bir kez daha anladım. Burada öğrendiklerimi evde günlerce uğraşarak tekrar ettim.  Yaparken zorlandığım noktalarda atölyede çalışan arkadaşlardan sürekli destek aldım. Giysileri zevkle uyguluyor, sonucun başarılı olduğunu görmek benim bir sonraki modele daha çok istekle başlamama sebep olmaktaydı. Derste öğrencilerimle birlikte tekrar etme imkanımın olması benim bu konuda uzmanlaşmama sebep oldu.

Bana bu fırsatı tanıyan modacı, drapenin duayeni Vural Gökçaylı ve ekibine teşekkür eder, kendisine uzun ömürler dilerim.

Vural GÖKÇAYLI \ Semiye BOTTAN
Vural GÖKÇAYLI – Semiye BOTTAN
Drapaj \ Drape
Drapaj \ Drape

 

Devamı...
Eserİletişim

Sonbahar ve Ağaçlar

Sonbahar hüzünde beraberinde getirir.  Bu mevsim, benim üzerimde her zaman ayrılığı hatırlatır.  İlk defa ailemden ayrıldığım, üniversiteye başladığım Eylül 1983. Ankara Emek Mahallesi’nde atkestanesi ağaçlarının gün ve gün benim gibi yapraklarından ayrılırken ki zamanı nasıl unutabilirim.
Aynı zamanda bu çalışma ile günümüzde ağaçların yok edilip yerine binaların dikilmesine bir gönderme yapılmaktadır.
98 cm eninde ve 85 cm boyundaki bu çalışma keçe üzerine dikiş teknikleri kullanılarak yapılmıştır. Makinada ve elde dikiş kullanılmış, aynı zamanda organze şeritler monte edilerek renk verilmiştir.

SEMİYE BOTTAN \ ESER
SEMİYE BOTTAN \ ESER
Semiye BOTTAN
Semiye BOTTAN
Semiye BOTTAN
Semiye BOTTAN
Devamı...
Kalıp Hazırlama / Model UygulamaÖğrenci Çalışmaları

Esra BAŞGÖLET, Enes ALACA

İstanbul Aydın Üniversitesi MYO Moda Tasarımı

GİYSİ KONSTRÜKSÜYONU

Öğr. Gör. SEMİYE BOTTAN

Hazırlayanlar: Esra BAŞGÖLET, Enes ALACA

Kaynak: Tomoko Nakamiche   “Pattern Magic 2 “ 6 Ekim 2010

Esra BAŞGÖLET, Enes ALACA
Esra BAŞGÖLET, Enes ALACA
  1. Mülaj kağıdına ön ve arka bedenin kopyası alınır.
  2. Omuzdan yakaya doğru 5 cm işaretlenir.
  3. Koltuk altından içeriye doğru 1,5 cm girilir.
  4. Ön yakadan dışarıya 1 cm ve yukarıya 1,5 cm çıkılır. Bu nokta ön ortası bel hizasına kadar düz çizilir.
  5. Ön yaka omuzda hafif dik olarak 2 cm çıkılır ve ön yaka yeniden çizilir.
  6. Arka yaka; arka ortasından düz olarak 3 cm çıkılır. Omuzdan 0,5 cm boşluk bırakılarak 2 cm dik uzatılır. Arka yaka yeniden çizilir.
  7. Yeni çizgiler kırmızı kalem ile çizilir.
Esra BAŞGÖLET
Esra BAŞGÖLET

Esra Başgölet-Enes Alaca

Devamı...
İletişimKitap

Kitap \ Türkiye’nin Denim Giysi İhracatının Ülkelere Göre Tasarım Farklılıkları

“Türkiye’nin Denim Giysi İhracatının Ülkelere Göre Tasarım Farklılıkları” Gelişim Yayınları, 2013

Bu kitabın çıkmasında büyük emeği olan sayın hocam Prof. Dr. Betül ATLI’ ya çok teşekkür ederim. Hala kendisinden pek çok konuda  aldığım önerilerle hayatıma yön vermekteyim. Kendisine uzun ömürler diliyorum.

SUNUŞ

Türk tekstil ve hazır giyim sanayii son derece donanımlı ve güçlü altyapısı ile uluslararası rekabet yeteneği gelişmiş sanayi dallarımızdan biridir. Tekstil sanayiinin kumaş ve hazır giyim dalları içinde denim kumaş ve tasarım üretimi ve ihracatı büyük bir paya sahiptir.

Türkiye denim ihracatında, fason üretimin yanı sıra yerli tasarımcılarımızın oluşturduğu özgün koleksiyonlarla tasarım payını arttırmaktadır. Rekabetin her gecen gün artmasıyla var olan pazarın korunabilmesi ve yeni pazarlara ulaşılması  yeni tasarım ürünlerinin geliştirilmesi ile mümkün olacaktır.

Bu çalışmada ihracatı yapılan denim ürünlerinin, ihraç edildiği ülkelerin taleplerine uygun tasarımların detayları (kalıp, yıkama, süsleme gibi) pek çok yönleri ile incelenmiş ve kaydedilmiştir. Bu araştırmanın detaylı analiz ve yorumlamalarında sayın Öğr. Gör. Semiye Bottan’ ın engin sektör tecrübesinin önemli katkıları olmuştur.

Konusuyla  ilk olma özelliğine sahip olan bu araştırma, pek çok denim tasarımcısına ve bu alanda araştırma yapacak akademisyen arkadaşlara ışık tutma özelliğine sahiptir.

Tekstil ihracatında tasarımın ve markalaşmanın önemini bu çalışmasıyla bir kez daha vurgulayan sayın Öğr. Gör. Semiye Bottan’ ı içtenlikle kutlar, başarılar dilerim.

Prof. Dr. Betül ATLI

Devamı...
DrapajDrapaj Model Geliştirme

Drapaj \ Model Uygulama

Drapaj yöntemi tasarımcıya birebir kumaşla çalışma şansı tanıdığından dolayı yaratıcılığı yüksek seviyeler çıkartmaktadır.  Manken üzerinde kesikli (detaylı) modelleri çalışabilir ve anında sonuca ulaşılabilir. Model uygulama esnasında kullanılan kumaşların özelliklerini tanımayı sağlar.

 

Devamı...
DrapeYok Etme Yöntemi İle Drape

Yok Etme Yöntemi İle Yapılan Drape

Bu çalışmada biyeler kalın kesilmiştir. Bir biyeden 4-5 tane drape olmaktadır. Drapeler kendi içerisinde yok edilir. Örneğin bir biyeden göğüs hizasında 5 adet drape yapar isek  yanda bu sayı 3 adete düşmelidir. Göğüs genişliği ile yan genişlik aynı olmayacaktır. Bu çalışmada büzgü drape olduğu  gibi içerden misina iplik ile nokta dikişi yapılır.

Semiye Bottan
Semiye Bottan\Drape
Semiye Bottan
Semiye Bottan\ Drape
Semiye Bottan
Semiye Bottan\ Drape
Devamı...
DrapeTek Drape

Tek Drape Yapılışı

Tek drape, manken üzerindeki giysinin üzerinde elde dikilerek uygulanır.

Biyeler verev kesilir.

Verev kumaş
kumaş verev katlanır.
5
Verev kumaşa aralıklı biyeler çizilir.

Biye elbise üstüne konur. Elle dikilir. İstenilen genişlikte ayarlanır. Sonra diğer biye konur. Böylece biyeler çoğaltılır.
Bu modelde aynı zamanda büzgü drapede yapılmıştır. Buradaki amaç öğrenciye bir giysi üzerinde iki drapeyi de öğretebilmektir.
 

Biye hafif asılarak konur.
Tek drape \ Biye hafif asılarak konur.
Tek drape \ iğne ile dikilir.
Tek drape
Tek drape
Drapeli Model
Drapeli Model
Drapaj \ Tek drape
Drapaj \ Tek drape

Aşağıdaki modeli çalışmaya başlamadan önce teknik çiziminin çizilmesi  ve bundan yola çıkarak matematiksel bir hesaplama gerekir. Elbise üzerinde biyelerin kaç milimetrede nerede olacağı tespit edilir. Sonra biyeler konmaya devem edilir. Bu elbisede kumaş bir ters bir yüz kullanılmıştır.

Elbisenin teknik çizimi
Elbisenin teknik çizimi
Drapaj \ Tek drape
Drapaj \ Tek drape
Drapaj \ Tek drape
Drapaj \ Tek drape
Semiye Bottan \ Tek drape
Semiye Bottan \ Tek drape
Semiye Bottan \ Tek drape
Semiye Bottan \ Tek drape
Devamı...
WhatsApp chat