close

drapaj

Eğitim / Özel Ders

Drapaj Workshop

Moda Tasarım Sürecinde Drapaj Metodu İle Model Geliştirme ve Kalıp Hazırlama

Eğitimin Süresi: 3 Gün 21  Ders

Eğitimin Kapsamı ve Amacı

Katılımcıya; drapaj tekniği ile kalıp çıkarabilme ve model uygulayabilme bilgi ve becerisini sahip olmayı kapsar. Modelleri analizi yaparak manken üzerinde kalıp hazırlayabilme metodunu geliştirme ve tasarladığı kıyafetin doğru kumaş ve malzeme seçimini yapabilme, modelle yorumlar getirebilme ve gerektiğinde anında alternatif fikirler sunabilme yeteneğini sahip olmayı amaçlar.

Kimler katılabilir
  • Koleksiyonlarını drapaj ile yapmak isteyenler
  • Moda tasarım veya ilgili bir bölüm eğitimi almış ve devam edenler
  • Terzilik yapanlar
  • Moda evi veya hazır giyim firmalarında çalışınlar
  • Modelist olup da drapaj öğrenmek isteyenler
  • Moda tasarım veya ilgili bölümlerde ders veren eğitmenler
Eğitim İçeriği

1.Gün

  • Drapajın önemi tasarımcıya katkısı hakkında genel bilgi verilmesi
  • Manken özelliklerinin tanıtılması
  • Manken işaretlemelerinin önemi
  • Drapaj tekniği ile etek ve elbise kalıbının çıkartılması.
  • Kuplu model çalışması
  • Pens kaydırma ile elde edilebilecek modellerin uygulamalı anlatılması

2.Gün

  • Uygulanacak modellerin analizinin yapılması kullanılan hammadde ve yardımcı malzemeler hakkında bilgi verilmesi
  • Büzgü ve pile tekniklerin yapılması
  • Volan detaylı model uygulama
  • Yaka çeşitlerinin gösterilmesi
  • Bireysel model çalışmalarına başlama

3.Gün

  • Bireysel model çalışmalarına yapılması

 

Devamı...
Kalıp drapaj genel bilgi

Drapaj

drapaj

Kalıp hazırlama yöntemleri

  • Biçki sistemi ile kalıp hazırlama
  • Doğrudan ölçü kullanılarak kalıp hazırlama
  • Hazır giysi üzerinden kalıp hazırlama
  • Drapaj yöntemi ile kalıp hazırlama

Drapaj yöntemi ile kalıp hazırlama

Drapaj canlı veya cansız manken üzerinde çıkartılan kalıp sistemine denir. Bir heykeltıraj gibi drapaj da modacıyı üç boyutlu bir çalışma yapmasını sağlar.

Drapajın Tanımı

Drape konusu yüzyıllar boyu gerek resim gerek heykel sanatı, gerekse giyim sanatında önemli bir yer teşkil etmektedir. Drapaj, draper kelimesinde türetilmiş, giysilere uygulanan çeşitli büzgüler, pililer, verilen şekiller ve bolluklar anlamına gelen Fransızca bir sözcüktür.

Drapaj canlı veya cansız manken üzerinde çıkartılan kalıp sistemine denir. Bir heykeltıraj gibi drapaj da modacıyı üç boyutlu bir çalışma yapmasını sağlar. Bu yöntemle abiye, fazla kesikli ve drepeli ürünlerin kalıpları hazırlanır. Bu yöntem tasarımcıya birebir kumaşla çalışma şansı tanıdığından dolayı yaratıcılığı yüksek seviyeler çıkartmaktadır. Ayrıca, doğrudan vücut üzerinde uygulanmasından ötürü giysinin vücut ile ilişkisi mükemmel uyum içerisinde olmaktadır.

Drapajın Tarihcesi

M.Ö. döneminde yaşamış olan uygarlıklarda kadın ve erkek giyiminde, bedenlerini örtmek amaçlı kumaşı drapeler oluşturarak kullandıkları görülmektedir. Bunların en belirgin olanları Arkakaik döneminde, Yunan giyiminde ve Klasik dönemde, Iyon Kitonlarında, Roma döneminde erkek ve kadınların giydikleri toga ve tuniklerde kumaş drapeleri büyük değer kazanmıştır. İngiltere’de III. Henry döneminde son derece gösterişli ve güzel kumaşlar kullanılmıştır.

Romalılar Etrüsk sanatını yıkmışlar ve Yunan Sanatını benimsemişlerdir. Fakat Romalılar, her fırsatta incelik ve fazla işlemeye yer vermişlerdir. Tunikler genel olarak drapelerle tutturulmuştur.

Klasik Devirde kadınlar ve erekekler hemen hemen aynı elbiseleri giymişlerdir. Giyilen elbiselere kiton(chiton), himasyon(himation), ve peplos denirdi. Kiton bir çeşit tuniktir. Etek uçlerına küçük ağırlıklar dikilir, dikilen bu ağırlıklar drapelerin dökümlerinde düzgünlük ve zariflik sağlamaktadır.

İngiltere’de III.Henry döneminde soyluların giydiği kıyafetler o kadar güzel ve gösterişlidir ki ,  metrelercesini  bir arada kullanma  isteğini uyandırmıştır. Bunun içinde drapeler pek çok kullanılmıştır ve hatta bu devre “drape yüzyılı” bile denmiştir.

Drapajın Genel Özellikleri

Bireyselliğin ve farklılığın ön plana çıktığı günümüz modasında kişilerin zevklerinin

tatmin edilmesinde, teknolojinin yetersiz kaldığı noktada, drapaj tekniği ile kalıp hazırlama  ön plana çıkmaktadır.

Ünlü modacı Erte, kadın vücudunu giydirmenin en az mimarlık kadar zor bir sanat

dalı olduğunu söylemiştir. Böyle ifade edilen giyim sanatını doğru bir şekilde uygulamak

çok önemlidir. İnsanların beklentilerini hatasız gerçekleştirebilmek için, bazen seçilen elbise

modeline göre drapaj tekniğiyle çalışmak en doğru yöntem olacaktır.

Günümüzün seçkin modacıları ve modaevleri, koleksiyon çalışmalarında drapaj

tekniğini kullanmaktadırlar. Çünkü drapaj tekniği, farklı ve hayranlık uyandıran tasarımların

hazırlanmasını daha da kolaylaştırır, sonucun doğru ve istenilen niteliklerde olmasını sağlar.

Sadece modacılar ve modaevleri değil, giyim sektöründe önemli bir yere sahip olan gelinlikve abiye kıyafet butikleri de drapaj tekniğiyle çalışarak, bir çok genç kızın hayalini

gerçekleştirmektedir.

Drapaj / Model Uygulama
Drapaj / Model Uygulama

Eğer çalışacağımız beden ölçüleri cansız mankenle uyuşmuyorsa cansız manken çeşitli maddelerle (örneğin: tahta pamuk, elyaf) doldurulur. 3 Boyutlu olarak manken üzerinde model çalışmaları yapılır ve bu çalışmalar kalıplara aktarılır. Bazı modellerin (drapeli, asimetrik vb.) kalıplarının biçki yöntemi ile çıkarılması zor ya da oldukça uğraştırıcıdır. Bu tür modellerin kalıplarının drapaj yöntemi ile çıkarılması işi kolaylaştırmaktadır.

Drapaj ve drepe kelimelerin anlamları birbiriyle karıştırılmaktadır. Drepe giysi üzerinde uygulanan büzgüler ve pililere denilir. Yani drape drapaj tekniği içinde yer alır.

Drapaj aynı zamanda bazı kaynaklara göre kumaşın ya da çalışılan kağıdın giysi konumundaki görüntüsüdür.

Drapaj yöntemi ile kalıp çıkarma tekniğine duyulan ihtiyaç:

  1. Vücuda oturan modellerde doğrudan kalıba ulaşmak için kullanılmaktadır. Kalıp vücut şekline göre hazırlanacağından yanılma payı olmayacaktır. Ya da az olacaktır.
  2. Oransız vücut yapısı olan kişilerde uygulanır. (Örneğin göğsü büyük baseni küçük kişilerde olduğu gibi.) Oransız ve asimetrik vücutlara uygun modelleri seçme ve belirli kurallara göre çalışma yeteneğinin kazandırılmasını sağlar.
  3. Birebir kumaşla çalışılabilir olması dolayısıyla tasarımcının yaratıcılığı yüksek seviyeler çıkarttığı için uygulanır.
  4. Drapeli modellerde kullanılan kumaşların özelliklerini tanımayı sağlar.
  5. Model ayrıntılarının (kuplar, kollar, cepler, etek ve beden vb.) oranlarını bir bütünde görmeyi ve estetik açıdan uyumunu ve kullanılan kumaşın giysi dikildikten sonra alacağı efekti dökümünü görebilmek için bu yönteme başvurulur.
  6. Manken üzerinde bitmiş bir modelin görünümünü önceden ön görebilmek.
  7. Drapaj çalışana prova yapma yeteneğini kazandırır ve geliştirir.

 

Devamı...

Drapaj Kursu

Eğitimin Süresi: 1,5 Ay (6 Hafta) Haftada Bir Gün 4 Ders

Eğitimin Zamanı: Katılımcının talebine göre ayarlanacaktır.

Ön Koşul: Temel kalıp bilgisine sahip olmak

Eğitimin Hedefi: Katılımcıya; drapaj tekniği ile kalıp çıkarabilme ve model geliştirme bilgi ve becerisini kazanmayı hedefler.

Eğitim İçeriği

  • Manken işaretlemelerinin (bel, basen. Orta vs) alınması.

  • Drapaj tekniği ile temel etek ve elbise kalıbının çıkartılması

  • Manken üzerinde asimetrik dgaje detayı olan modelin uygulanması. Bu modelin mankenden çıkartılarak taslak olarak makinede birleştirilmesi.

  • Volan detayı olan bir elbise yapılması

  • Yaka çeşitlerin yapılması
  • Cansız mankenin istenilen ölçülere göre doldurulması.

  • Straplez elbise kalıbının çıkartılması
    Rezervasyon Formu

Devamı...
Drapaj

Drapaj / Manken Üzerinde İşaretlerin Alınması

Drapaj yöntemi ile kalıp hazırlamanın ilk aşaması manken üzerindeki işaretlerin (bel, göğüs, basen, ön ortası vs.) doğru alınmasıdır.  Bu işaretlerin düzgün alınması, hazırlanan kalıpların doğru sonuç alınmasına etki etmektedir.

 

      1. Manken dengeli üretilmiş ve iğneyi rahat bir şekilde batırılabilir olması şarttır. Mankenin üstüne kaplayan kumaşın yan dikişleri tam yanda ve mankenin bitiş noktası yere paralel olmalıdır. İşaretler 0,5- 1 cm genişliğinde ekstrafor veya saten kurdele ile alınır.
      2. Mankeni dengede ve düz bir yerde durmasını sağlayınız. Mankenin yüksekliğini drapajı çalışacak kişinin boyu ile uyumlu olacak şekilde ayarlayınız.
      3. Mankeni beden numarası veya vücut özelliğine uygun olarak hazırlayınız (mankenin ihtiyaç olan ölçüye elyaf veya tahta pamuk ile doldurunuz).
      4. Mankenin belini yerini (en dar alanı) belirleyiniz. Ekstraforu mankene çevrelediğimizde kendiliğinden yerleşecektir. Önce gerekli yerlerinden toplu iğne ile tutturulur. Doğru yerleştiğini emin olmak için mezura ile ölçülerek kontrol edilir. Mankenin bitiş noktasına paralel olarak sabitlenir.
      5. Bu dosyada ayrıntılı olarak anlatılmaktadır. PDF olarak indirebilirsiniz.

MANKEN ÜZERİNDE İŞARETLERİN YAPILMASI

Manken işaretleme
Devamı...
Kalıp Hazırlama / Model UygulamaÖğrenci Çalışmaları

Esra BAŞGÖLET, Enes ALACA

İstanbul Aydın Üniversitesi MYO Moda Tasarımı

GİYSİ KONSTRÜKSÜYONU

Öğr. Gör. SEMİYE BOTTAN

Hazırlayanlar: Esra BAŞGÖLET, Enes ALACA

Kaynak: Tomoko Nakamiche   “Pattern Magic 2 “ 6 Ekim 2010

Esra BAŞGÖLET, Enes ALACA
Esra BAŞGÖLET, Enes ALACA
  1. Mülaj kağıdına ön ve arka bedenin kopyası alınır.
  2. Omuzdan yakaya doğru 5 cm işaretlenir.
  3. Koltuk altından içeriye doğru 1,5 cm girilir.
  4. Ön yakadan dışarıya 1 cm ve yukarıya 1,5 cm çıkılır. Bu nokta ön ortası bel hizasına kadar düz çizilir.
  5. Ön yaka omuzda hafif dik olarak 2 cm çıkılır ve ön yaka yeniden çizilir.
  6. Arka yaka; arka ortasından düz olarak 3 cm çıkılır. Omuzdan 0,5 cm boşluk bırakılarak 2 cm dik uzatılır. Arka yaka yeniden çizilir.
  7. Yeni çizgiler kırmızı kalem ile çizilir.
Esra BAŞGÖLET
Esra BAŞGÖLET

Esra Başgölet-Enes Alaca

Devamı...
Kalıp Hazırlama / Model UygulamaÖğrenci Çalışmaları

Gözde YALÇIN, Dilek ERGİŞİ, Gülşah PARILTI

İstanbul Aydın Üniversitesi MYO Moda Tasarımı

GİYSİ KONSTRÜKSÜYONU

Öğr. Gör. SEMİYE BOTTAN

Hazırlayanlar: Gözde YALÇIN, Dilek ERGİŞİ, Gülşah PARILTI

Kaynak: Tomoko Nakamiche   “Pattern Magic 2 “ 6 Ekim 2010

Gözde Yalçın-Dilek Ergişi-Gülşah Pırıltılı

Ön ve arka bedenin kopyası alınır ve model uygulanır
Arka yakadan iki cm inerek ön arka birleştirilir.



Çizilen hattan arka beden kesilip alınır.

Gözde YALÇIN, Dilek ERGİŞİ, Gülşah PARILTI
Gözde YALÇIN, Dilek ERGİŞİ, Gülşah PARILTI
Gözde YALÇIN, Dilek ERGİŞİ, Gülşah PARILTI
Gözde YALÇIN, Dilek ERGİŞİ, Gülşah PARILTI

 

Devamı...
Kalıp Hazırlama / Model UygulamaÖğrenci Çalışmaları

Betül Araz, Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan Göçen

İstanbul Aydın Üniversitesi MYO Moda Tasarımı

GİYSİ KONSTRÜKSÜYONU    Öğr. Gör. SEMİYE BOTTAN

Hazırlayanlar: Betül Araz,Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan Göçen

    1.  Baz kalıp üzerinde boy kısaltması yapıldı.
    2. Yaka 1.5 cm açıldı.
    3. Yaka düşüklüğü arttırıldı.



  1. Ön güğüs parçalarının yer işaretlemesi yapıldı.
  2. Dikiş payları verildi ( dikiş payı 1 cm etek ucu 2.5 cm arka ortaya 1.5 cm fermuar payı verildi.
Betül Araz, Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan
Betül Araz, Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan
Betül Araz, Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan
Betül Araz, Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan
Betül Araz, Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan
Betül Araz, Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan
Betül Araz, Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan
Betül Araz, Ebru Gül, Zeynep Cantürk, Ramazan
Devamı...
Kalıp Hazırlama / Model UygulamaÖğrenci Çalışmaları

Hilal Sezen DUVAN, Veysel DÖNMEZ, Kübra ERDOĞAN

İstanbul Aydın Üniversitesi MYO Moda Tasarımı

GİYSİ KONSTRÜKSÜYONU  ÖĞR. GÖR. SEMİYE BOTTAN

MODEL UYGULAMALI ELBİSE KALIBI

HAZIRLAYAN: HİLAL SEZEN DUVAN, VEYSEL DÖNMEZ, KÜBRA ERDOĞAN

HİLAL SEZEN DUVAN, VEYSEL DÖNMEZ, KÜBRA ERDOĞAN

HİLAL SEZEN DUVAN, VEYSEL DÖNMEZ, KÜBRA ERDOĞAN
HİLAL SEZEN DUVAN, VEYSEL DÖNMEZ, KÜBRA ERDOĞAN
HİLAL SEZEN DUVAN, VEYSEL DÖNMEZ, KÜBRA ERDOĞAN
HİLAL SEZEN DUVAN, VEYSEL DÖNMEZ, KÜBRA ERDOĞAN



Temel beden kalıbının Ön Bedenin simetri şekilde kopyasını alınız. Model için sadece ön bedeni kullanılacaktır. Omuzu ölçüp 1/7 bölünüz. Bel çizgisinden aşağıya 1.5 cm ininiz. Ön beldeki pensler iptal. Göğüş pensleri kullanılır. Sol belden indiğimiz 1.5 cm yerinden etek ucuna kadar pistole yardımı ile birleştiriniz. Sağ belden indiğimiz 1.5 cm yerinden etek ucuna kadar birleştiriniz. Omuzdan başlayarak 7 parçayı pistole yardımı ile bileştiriniz. Çizdiğinizi renklendirip, kopyasını alınız.

Devamı...
Kalıp Hazırlama / Model UygulamaÖğrenci Çalışmaları

Selin COŞKUN, Deniz KÜÇÜK, Kübra SOLAK

İstanbul Aydın Üniversitesi MYO Moda Tasarımı

MODEL UYGULAMALI BLUZ

Öğr. Gör. Semiye BOTTAN

Hazırlayanlar: Selin COŞKUN, Deniz KÜÇÜK, Kübra SOLAK

Kaynak: Tomoko Nakamiche “Pattern Magic 2 “ 6 Ekim 2010



  • Ön beden Omuzdan 1.5cm,Kumaş katından 3cm inerek yaka açıldı.
  • Göğüsten kumaş katı kısmından 4 cm inerek pensle birleştirildi.
  • Çizilen çizgi üzerinde 4 cm işaretlendi.
  • Arka beden de 1.5 cm yaka açıldı
  • Arka bedende boyu belirledik.

Selin COŞKUN-Deniz Küçük-Kübra Solak

Selin COŞKUN, Deniz KÜÇÜK, Kübra SOLAK
Selin COŞKUN, Deniz KÜÇÜK, Kübra SOLAK
Selin COŞKUN, Deniz KÜÇÜK, Kübra SOLAK
Selin COŞKUN, Deniz KÜÇÜK, Kübra SOLAK

 

Devamı...
Kalıp Hazırlama / Model UygulamaÖğrenci Çalışmaları

Bahar ZÜNGÖR, Elif REİS, Hamide AY

İstanbul Aydın Üniversitesi MYO Moda Tasarımı

HAZIRLAYAN: BAHAR ZÜNGÖR, ELİF REİS, HAMİDE AY

Kaynak: Tomoko Nakamiche “Pattern Magic 2 “ 6 Ekim 2010

Bahar Züngör-Elif Reis-Hamide Ay

Kitaptaki ölçülere göre kalıp sıfırdan hazırlanmaya başlanır. Elbisenin boy ölçüsü, – göğüs genişliği, – bel genişliği, – yaka açıklığı ve – yaka düşüklüğü – omuz genişliği, – kol evi düşüklüğü resimdeki gibi hesaplanarak kalıp hazırlandı.


Bahar Züngör-Elif Reis-Hamide Ay
Bahar Züngör-Elif Reis-Hamide Ay
Devamı...
1 2
Page 1 of 2
WhatsApp chat