close

kalıp hazırlama

Drapaj / KalıpÜst Beden (Elbise- Bluz) Kalıpları

Büstiyer Kalıbı

Büstiyer çizimi
Büstiyer çizimi

1. Ön ve arka temel bedenin bele kadar kopyası alınır.

  1. Arka ve ön bedende yanlardan 1 cm içeriye girilip yan yeniden çizilir.
  2. Arka ortada koltuk derinliği çizgisinden aşağıya 2 cm inilir. Büstiyerin üstü çizilir.
  3. Ön ve arka pensin etrafı 0,5 cm daraltılır.
  4. Önde koltuk derinliği çizgisinden yukarıya 8 cm çıkılıp yana doğru dik çizilir.
  5. Pensin ortası düz uzatılır. Üste çizgide kesişen noktadan sağa ve sola 1,5 cm alınır.
  6. Ön ortada 1,5 cm yukarı çıkılır ve üst taraf kavisli çizilir.

(daha&helliip;)

Devamı...
Drapaj / KalıpÜst Beden (Elbise- Bluz) Kalıpları

Temel Beden Üzerinden Model Uygulama – Önü Kravuze Bluz

1.Temel kalıp üzerinde model uygulamak öncelikle yapılacak modeli çok iyi analiz etmek gereklidir. Yapılacak model fotoğraf ise bunun mutlaka teknik çiziminin yapılması şarttır. Burada kişinin görsel algısı ön plana çıkar. Model iyi analiz edilirse sonuç başarılı olur.
2.Temel kalıp üzerinde giysinin model özellikleri belirlenir.
3. Model uygulaması yapılır.
4. Şablonu yapılır.

Kravuze Bluz
Kravuze Bluz
  1. Ön beden kopya alınır.
  2. Ön bedende yanlardan 1 cm içeriye ve yukarıya girilip yan yeniden çizilir.
  3. Omuzda 1 cm içeriye girilir ve kol yeniden çizilir.
  4. Roba çizgisi koltuk derinliği çizgisinden aşağıya 6,5 cm inilir ve yanda pensin ucu ile birleştirilir.
  5. Ön yaka için, omuzdan 1,5 cm ön ortasından 13 cm nokta alınır. Roba çizgisinden dışarıya 8 cm alınır. Ön yaka yeniden çizilir.
  6. Robadaki büzgü yeri ortadaki pensten sağ ve sola 4 cm işaretlenir. Bu noktaların ortası bulunup göğüs ucu ile bolluk kesme yeri belirlenir. Aynı zamanda pens ucu ile ön ortası birleşir.
  7. Pens iptal edilir.
ÖN - Aşama 1
ÖN – Aşama 1
  1. Ön beden kopyası alınır. Bedenden roba ayrılır.
  2. Ön roba makas işareti olan yerden sağ ve sola kesilir. Yan pens kapatılır. Ortada 3,5 cm boşluk kalacak şekilde yapıştırılır.
  3. Ön robanın düzeltmeleri yapılır.

ÖN / Model Uygulama
ÖN / Model Uygulama

Tüm kalıpların şablonu yapılır (bilgileri yazılıp işaretleri alınır).

Ön robayı temizleme amaçlı 4 adet kullanılabilir.

ÖN ŞABLON ön1



Devamı...
Öneri

Giyim Kültürü ve Moda

A. TAHİR GÜRSOY

Bu kitap ‘Türkiye Tekstil Sanayii İşverenleri Sendikası’ tarafından desteklenerek basılmıştır.
 Tekstil sektörü iplikten başlayıp hazır giyim haline gele kadarki tüm aşamaların anlatıldığı bu konularla ilgili cevap aradığınız pek çok soruya yanıtlar niteliktedir. Böyle bir kitabı yazdığı için A. Tahir Gürsoy’a ve basımını destekleyen Türkiye Tekstil Sanayii İşverenleri Sendikası’ na sonsuz teşekkürler.

Bu sektörde çalışan herkese, akademisyenlere, öğrencilere bu kitabı tavsiye ederim.

Kitap 14 bölümden oluşmakta olup 704 sayfadır. Sayın A. Tahir Gürsoy önsöz yazısında kitabın içeriğini çok güzel anlatmıştır.

ÖNSÖZ A. TAHİR GÜRSOY
ÖNSÖZ A. TAHİR GÜRSOY

 

Devamı...
Kalıp Hazırlama / Model UygulamaÖğrenci Çalışmaları

Kalıp Hazırlama / Model Uygulama

Kalıp hazırlama ve model uygulama derslerinde, öğrencilere temel kalıp üzerinden model uygulama ödevleri verilmiştir. Hazırladıkları bu ödevleri derste sunum yapmaları istenmiştir. Buradaki amaç öğrenciye model uygulama yeteneğini kazandırmak ve derste sunum yaparak öğrencinin öz güveni artırmaktır.

Devamı...
Drapaj

Drapaj / Manken Üzerinde İşaretlerin Alınması

Drapaj yöntemi ile kalıp hazırlamanın ilk aşaması manken üzerindeki işaretlerin (bel, göğüs, basen, ön ortası vs.) doğru alınmasıdır.  Bu işaretlerin düzgün alınması, hazırlanan kalıpların doğru sonuç alınmasına etki etmektedir.

 

      1. Manken dengeli üretilmiş ve iğneyi rahat bir şekilde batırılabilir olması şarttır. Mankenin üstüne kaplayan kumaşın yan dikişleri tam yanda ve mankenin bitiş noktası yere paralel olmalıdır. İşaretler 0,5- 1 cm genişliğinde ekstrafor veya saten kurdele ile alınır.
      2. Mankeni dengede ve düz bir yerde durmasını sağlayınız. Mankenin yüksekliğini drapajı çalışacak kişinin boyu ile uyumlu olacak şekilde ayarlayınız.
      3. Mankeni beden numarası veya vücut özelliğine uygun olarak hazırlayınız (mankenin ihtiyaç olan ölçüye elyaf veya tahta pamuk ile doldurunuz).
      4. Mankenin belini yerini (en dar alanı) belirleyiniz. Ekstraforu mankene çevrelediğimizde kendiliğinden yerleşecektir. Önce gerekli yerlerinden toplu iğne ile tutturulur. Doğru yerleştiğini emin olmak için mezura ile ölçülerek kontrol edilir. Mankenin bitiş noktasına paralel olarak sabitlenir.
      5. Bu dosyada ayrıntılı olarak anlatılmaktadır. PDF olarak indirebilirsiniz.

MANKEN ÜZERİNDE İŞARETLERİN YAPILMASI

Manken işaretleme
Devamı...
Drapaj

Moda Tasarımında Drapajın Önemi

Giysi üretiminin en önemli aşaması kalıp hazırlamaktır.
Kalıp: Üretimi yapılacak giysinin üç boyutlu vücut formunu ve istenilen model özelliğinin içeren kağıda hazırlanmış şeklidir. Bu işlem elde hazırlanabileceği gibi bilgisayarda da yapılabilir.
Firmalarda kalıp hazırlama işlemi modelistler tarafından yapılır.
Modelist: Hazır giyim firmalarında ürün kalıplarını hazırlayan, istenilen bedenlere serileyen, numune dikimi yapılan, imalat için teknik föy ve dikim talimatını hazırlayan kişidir.
Kalıp hazırlama şekilleri modeliste veya firmaya göre değişiklik gösterir. Genellikle baz beden elde hazırlanıp, serilemesi bilgisayarda yapılmaktadır.

Kalıp hazırlama yöntemleri

  • Biçki sistemi ile kalıp hazırlama
  • Doğrudan ölçü kullanılarak kalıp hazırlama
  • Hazır giysi üzerinden kalıp hazırlama
  • Drapaj yöntemi ile kalıp hazırlama

Biçki sistemi ile kalıp hazırlama

Kişi üzerinden veya standart çıplak beden ölçülerine göre bolluk ilavesi yapılarak hazırlanan kalıplardır. Bolluk ilaveleri ve dağılımı kullanılan kumaş ve biçki sistemine göre değişir. Müller, optikon, optimass, metrik vs. biçki sistemleri kullanılmaktadır.

Doğrudan ölçü kullanılarak kalıp hazırlama

Ölçü tablosuna göre bolluk verilmeden hazırlanan kalıp sistemidir. Genellikle ihracat firmalarında müşteriden ölçüler hazır gelir. Kalıplar bu ölçülere bağlı kalınarak hazırlanır.

Hazır giysi üzerinden kalıp hazırlama

Dikili hazır bir giysi üzerinden jelatinle  kopya alarak veya direk ölçüleri kağıda aktararak kalıp çıkartılmasıdır. Modeli ve kalıbı beğenilen giysinin kalıbının oluşturulmasında kısa yoludur. Hazır giyim firmaları çoğunlukla bu yönteme başvurmaktadırlar.

Drapaj yöntemi ile kalıp hazırlama
Drapaj canlı veya cansız manken üzerinde çıkartılan kalıp sistemine denir. Bir heykeltıraj gibi drapaj da modacıyı üç boyutlu bir çalışma yapmasını sağlar. Bu yöntemle abiye, fazla kesikli ve drepeli ürünlerin kalıpları hazırlanır. Bu yöntem tasarımcıya birebir kumaşla çalışma şansı tanıdığından dolayı yaratıcılığı yüksek seviyeler çıkartmaktadır. Ayrıca, doğrudan vücut üzerinde uygulanmasından ötürü giysinin vücut ile ilişkisi mükemmel uyum içerisinde olmaktadır.

Bireyselliğin ve farklılığın ön plana çıktığı günümüz modasında kişilerin zevklerini tatmin edilmesinde, teknolojinin yetersiz kaldığı noktada, drapaj tekniği ile kalıp hazırlama ön plana çıkmaktadır.

Ünlü modacı Erte, kadın vücudunu giydirmenin en az mimarlık kadar zor bir sanat dalı olduğunu söylemiştir. Böyle ifade edilen giyim sanatını doğru bir şekilde uygulamak çok önemlidir. İnsanların beklentilerini hatasız gerçekleştirebilmek için, bazen seçilen elbise modeline göre drapaj tekniğiyle çalışmak en doğru yöntem olacaktır.

Günümüzün seçkin modacıları ve modaevleri, koleksiyon çalışmalarında drapaj tekniğini kullanmaktadırlar. Çünkü drapaj tekniği, farklı ve hayranlık uyandıran tasarımların hazırlanmasını daha da kolaylaştırır, sonucun doğru ve istenilen niteliklerde olmasını sağlar.

Sadece modacılar ve modaevleri değil, giyim sektöründe önemli bir yere sahip olan gelinlik ve abiye kıyafet butikleri de drapaj tekniğiyle çalışarak, bir çok genç kızın hayalini gerçekleştirmektedir.

Eğer çalışacağımız beden ölçüleri cansız mankenle uyuşmuyorsa cansız manken çeşitli maddelerle (örneğin: tahta elyaf) doldurulur. 3 Boyutlu olarak manken üzerinde model çalışmaları yapılır ve bu çalışmalar kalıplara aktarılır. Bazı modellerin (drapeli, asimetrik vb.) kalıplarının biçki yöntemi ile çıkarılması zor ya da oldukça uğraştırıcıdır. Bu tür modellerin kalıplarının drapaj yöntemi ile çıkarılması işi kolaylaştırmaktadır. Drapaj çalışma, prova yapma yeteneğini kazandırır ve geliştirir.

Drapaj, draper kelimesinde türetilmiş, giysilere uygulanan çeşitli büzgüler, pililer, verilen şekiller ve bolluklar anlamına gelen Fransızca bir sözcüktür. Drapaj ve drepe kelimelerin anlamları birbiriyle karıştırılmaktadır. Drepe giysi üzerinde uygulanan büzgüler ve pililere denilir. Yani drape drapaj tekniği içinde yer alır.
Drapaj yöntemi ile kalıp çıkarma tekniğine duyulan ihtiyaç:

  1. Vücuda oturan modellerde doğrudan kalıba ulaşmak için kullanılmaktadır. Kalıp vücut şekline göre hazırlanacağından yanılma payı olmayacaktır. Yada az olacaktır.
  2. Oransız vücut yapısı olan kişilerde uygulanır. (Örneğin göğsü büyük baseni küçük kişilerde olduğu gibi.) Oransız ve asimetrik vücutlara uygun modelleri seçme ve belirli kurallara göre çalışma yeteneğinin kazandırılmasını sağlar.
  3. Birebir kumaşla çalışılabilir olması dolayısıyla tasarımcının yaratıcılığı yüksek seviyeler çıkarttığı için uygulanır.
  4. Drapeli modellerde kullanılan kumaşların özelliklerini tanımayı sağlar.
  5.  Model ayrıntılarının (kuplar, kollar, cepler, etek ve beden vb.) oranlarını bir bütünde görmeyi ve estetik açıdan uyumunu ve kullanılan kumaşın giysi dikildikten sonra alacağı efekti dökümünü görebilmek için bu yönteme başvurulur.
  6. Manken üzerinde bitmiş bir modelin görünümünü önceden görebilmek.
  7. Drapaj çalışana prova yapma yeteneğini kazandırır ve geliştirir



Devamı...
İletişimÖneri

“Kalıp Çıkartmanın Püf Noktaları” Dennnic Chunman Lo

Bu kitap “Kerasus” yayınlarından 2013 yılında Türkçeye çevrilerek yayımlanmıştır. Temel kalıp hazırlamanın püf noktalarını değinerek pratik olarak anlatmaktadır. İşlem sırasında yapılan uygulamaların sebep ve sonuçlarını ayrıntılı olarak anlatmaktadır. Bu anlatım şekli ile hazırlayan kişide güven duygusu yaratmaktadır.

Devamı...
Drapaj / KalıpÜst Beden (Elbise- Bluz) Kalıpları

Temel Beden (Elbise) Kalıbı

Temel beden kalıbı oluşturmada pek çok sistemle karşılaşmaktayız.  İnsan vücudu hareketli yapısı itibarı ile giysileri vücuda uyum sağlaması zahmetli, karmaşık ve tecrübeye dayalı bir uygulamadır. Özellikle üst bedende kolun hareketi bu işlemi daha da zorlaştırmaktadır.
Giysi kalıplarını oluşturmada vücut yapılarını göz önünde bulundurmak durumundayız. Vücudun rahat hareketini sağlayabilmek için kalıplara bolluk payı verilmektedir. Bolluk pay oranı artıkça giysi görünüşünde potluklar çoğalmakta, bu da görsel olarak iyi bir sonuç vermemektedir. Bundan dolayı mümkün olduğunca kalıpları, vücut hareketini de göz önünde bulundurarak bolluk payını en aza indirgeyerek kalıpları oluşturmak gerekir. Bu sebep de göz önünde bulundurularak piyasada esneyen kumaşların imalatı oldukça çoğalmıştır. Esneyen kumaşlarla hazırlanan kalıplar hem düzgün bir görünüş elde etmekte hem de vücut hareketini rahatlatmaktadır.

Burada hazır giyim sektöründe pratik olarak hazırlanan kalıp sistemi anlatılmaktadır. Piyasada ön ve arka kalıp üst üste çalışılmıştır. Burada daha anlaşılır olması için ön ve arka kalıp ayrı ayrı anlatılmaktadır. Kadın vücudunda önde göğüs olması ön kalıpta bir bolluk oluşturmak gerekliliği ortaya çıkar. Böylece ikinci aşamada ön kalıpta göğüs bolluğunu vermek için pens açılımı yapılmıştır.

Arka boyun açıklığı ön boyun açıklığından daha geniştir. Bunun sebebi giysinin arka tarafta boyna ön taraftan daha yakın oturmasıdır. Ayrıca arka yaka açıklığının fazla olması boyun hareketlerini rahatlatır. Özellikle yakasız modellerde (sıfır ,  ‘v’ yaka vb.) ön yakada potluklar oluştuğu gözlemlenir. Bu durumda kalıptaki ön yakadan bir miktar atılması gerekir. Bu durumda ön yaka açıklığı arka yaka açıklığından daha eksik çalışılmıştır.

Bu ölçülerde oluşan bu kalıp esnemeyen dokuma kumaşlar için hazırlanmıştır. Kalıp esneyen kumaşa kesilmek istenirse bolluk payı vermeden (kumaşın esneme oranına göre) veya az vererek çalışılmalıdır. Bu da kalıbı bir beden küçültmek yeterli olacaktır. Bu işlem temel beden için söz konusudur. Pantolon ve etek kalıplarında bir beden küçülterek uygulanamaz. Örme kumaşlar için bu sistem söz konusu değildir. Örme kumaşlar hem enine hem de boyuna esneme oranları farklı olduğundan çok farklı bir sistemle çalışılması gerekir.

Toplumda çok çeşitli vücut tipleri vardır. Hepsini ortak bir ölçüde toparlayabilmek zordur. Buradaki kalıp her 38 bedene bire bir uyum sağlaması söz konusu olmayabilir. Kişilerin boy ölçü farkları bile kalıbın farklı hazırlanması gerektirebilir. Esas olan kişinin ölçülerine göre kalıp çıkartmaktır. Türk kadının vücut yapısına göre standart 38 temel beden hazırlanmıştır. Ayrıca bu sistem hazır giyim sektöründe pek çok modelist tarafından çalışılmakta ve milyonlarca ürün satışa sunulmaktadır.

Drapaj yöntemi ile temel beden kalıbının yapılışını buradan izleyebilirsiniz.

Bu dosyada ayrıntılı olarak yapım aşamalarını pdf dosyasında indirebilirsiniz.

TEMEL BEDEN KALIBI

Temel beden arka
Temel beden arka
Temel beden kol oyuntusu ölçümü
Temel beden kol oyuntusu ölçümü

 

Temel beden kol
Temel beden kol
Devamı...
Drapaj / KalıpEtek Kalıpları

Önü Pilikaşeli Etek Kalıbı

Pilili etekte olduğu gibi etek ucuna doğru genişleyen modellerde yana mutlaka pay verilir. Eğer bu modelde yana çanlık (pay) verilmez ise, etek giyildiğinde yürürken pililer açar. Ayrıca pili payları belde daha az etek ucunda daha fazla verilmesi, yürüme esnasında pilinin düzgün açılmasına sağlar.

Temel ön ve arka etek kalıbından kopya alınır ve kağıda yapıştırılır.

    1. Etek ucundan bir miktar düz çizilir ve üzerinde 3 cm alınır.
    2. Bu noktadan yukarıya doğru 0,8 cm alınır.
    3. Yan ve etek ucu yeniden çizilir.
    4. Ön kalıp için aynı işlemler yapılır.

 

Arka Etek
Arka Etek
Ön Etek
Ön Etek
  1. Arka kalıbın şablonu yapılır.
  2. Arka ortasına 2 etek ucuna 3, bel ve yana 1 cm pay verilir.
  3. ‘Düz boy iplik’ çizilir ve çıt işaretleri alınır. Bilgileri (kalıp adı, adet, cins vs) yazılır.
Arka Etek Şablonu
Arka Etek Şablonu
  • Ön etek üzerinde model resimdeki gibi pili yeri tespit edilir. Belden 7 etek ucundan 8,5 cm alınır ve düz cetvelle birleştirilir.
  • Ön pens pili etrafına taşınır. Pensin boyu 13 cm uzatılır. Pensin kenarları birbirine eşlenir.
Etek pens kaydırma
Etek pens kaydırma
  1.   Ön etek üzerinde model resimdeki gibi pili yeri tespit edilir. Belden 7 etek ucundan 8,5 cm alınır ve düz cetvelle birleştirilir.
  2. Ön pens pili etrafına taşınır. Pensin boyu 13 cm uzatılır. Pensin kenarları birbirine eşlenir.
  3. Ön kalıp pili çizgisinden kesilir. Pens kesilerek atılır.
  4. Kağıdın sol tarafına boyu eteğin boyu kadar düz çizgi çizilir. Etek modelinin ön ortasındaki pili kaşe payı; yukarıda (bel) 3,5 aşağıda (etek ucu) 4,5 cm sağa doğru iki adet nokta alınır.[2] Bu noktalar düz birleştirilir.
  5. Eteğin ön ortasındaki 1 numaralı parça son çizginin yanına yapıştırılır.
Pili Açılımı
Pili Açılımı
  1. Etek ucundan 4,5 pensin bittiği yerden 3,5 cm iki adet nokta alınır. Bu noktalar düz birleştirilir.
  2. Bel ve etek ucu ön ortasına dik olarak bir miktar uzatılır. Eteğin ikinci parçası son çizgini yanına yapıştırılır.
  3. Etek ucu kavisli olarak yeniden çizilir.
Pili Açılımı
Pili Açılımı
  1. Etek ucuna 3, bel ve yana 1 cm pay verilir.
  2. ‘Düz boy iplik’ ve pili, basen etek ucu çıt işaretleri alınır. Bilgileri (kalıp adı, adet, cins vs) yazılır.
Ön Etek Şablon
Ön Etek Şablon

Pilili etekte olduğu gibi etek ucuna doğru genişleyen modellerde yana genişlik payı verilir. Eğer bu modelde yana çanlık (pay) verilmez ise, etek giyildiğinde yürürken pililer açar.

Pili çizgisinin bel ile etek ucunda aynı santim alınmamasının sebebi, pilinin yeri etek modelindeki orantıyı korumak içindir.

Devamı...
Drapaj / KalıpEtek Kalıpları

Kloş ve Daire Etek

 Ölçü Tablosu

Bel: 70 1/3= 23,3 -2= 21,3[1]

Etek Boyu:55

 

Kloş Etek Kalıbı Aşama 1
Kloş Etek Kalıbı Aşama 1

Belin oyuntusu kumaşın verevine geldiğinden esnemesi muhtemeldir. Bundan dolayı bel ölçüsünden pay azaltılır. Azaltılan payın miktarı kumaş yapısına göre değişir.

  1. Sayfanın enine boyuna dik çizgiler çizilir. Merkez noktasından
  2. Bel pergel ile 1/3 -2 = 21,3 cm çizilir. Bu çizgi belin ½ sini (payı azaltılmış ölçüsü) oluşturur.
  3. Bel çizgisinden aşağıya doğru pergel ile Etek Boyu: 55 cm çizilir.
  4. Kalıbın tam ortası kumaşın verev hattıdır. Kumaştaki bu bölüm sarkacağından payı 1,5-2 cm azaltılır. Yeniden etek ucu çizilir.
  5. Kalıp eteğin ½ sini oluşturur.

 KALIBIN ŞABLONU

  1. Kalıbın kopyası alınır ve şablonu yapılır.
Kloş Etek Kalıbı Aşama 2
Kloş Etek Kalıbı Aşama 2

Kalıbın serisi yanlardan 1 cm verilerek yapılır.

Kloş Etek KAlıbı Aşama 3
Kloş Etek KAlıbı Aşama 3

DAİRE ETEK – MODEL: 208

Ölçü Tablosu

Bel: 70 1/6= 11,6-1 = 10,6 [2]

Etek Boyu:55

Daire Etek KAlıbı Aşama 1
Daire Etek KAlıbı Aşama 1

 Belin oyuntusu kumaşın verevine geldiğinden esnemesi muhtemeldir. Bundan dolayı bel ölçüsünden pay azaltılır. Azaltılan payın miktarı kumaş yapısına göre değişir.

  1. Sayfanın enine boyuna dik çizgiler çizilir. Merkez noktasından
  2. Bel pergel ile 1/6 -1 = 10,6 cm çizilir. Bu çizgi belin ¼ nü (payı azaltılmış ölçüsü) oluşturur.
  3. Bel çizgisinden aşağıya doğru pergel ile Etek Boyu: 55 cm çizilir.
  4. Kalıbın tam ortası kumaşın verev hattıdır. Kumaştaki bu bölüm sarkacağından payı 1,5-2 cm azaltılır. Yeniden etek ucu çizilir.
  5. Kalıp eteğin ¼ nü oluşturur.
Daire Etek Kalıbı
Daire Etek Kalıbı
  1. Kalıbı kumaş katı açılmış şekli ön veya arka kalıbı oluşturmaktadır.

Bel ölçüsü hesaplanırken belin ölçüsünün sayısına (3,14 ) bölünmesi ile hesaplanır. Pratik kalıp hazırlamada bel 1/3 -2 = 21,3 cm şekilde hazırlanır. Önemli olan kalıbın bel ölçüsüne uyumudur.

Bel ölçüsü hesaplanırken bel ölçüsünün ½ ni sayısına (3,14 ) bölünmesi ile hesaplanır. Pratik kalıp hazırlamada bel ölçüsünü bu şekilde hazırlanabilir. Önemli olan kalıbın bel ölçüsüne uyumudur.



Devamı...
1 2 3
Page 1 of 3
WhatsApp chat